web dobre-jedlo.sk píše Miro Veselý. Pozrite si aj:

Hovädzia pečeň na cibuľke

Kto má rád pečeň, môže si spraviť chutné jedlo. Príprava je celkom jednoduchá a nenáročná aj pre peňaženku.

Na pečienku sa mnohí pozerajú cez prsty, ako na jedovatý filter plný toxínov. Asi preto má aj nižšiu cenu. Tak teda možno by sme ju nemali jesť.

Hmm. Ale zas tá chuť… Možno jednorázovo to nebude celkom sebevražedné, dať si porciu.

Nech je ako chce, počas debaty o tom, či pečienka áno, alebo nie, nakrájali sme medzitým jednu veľkú cibuľku.

Hoďte ju na panvicu s malým množstvom olivového oleja, tak za polievkovú lyžicu. Opražte.

Ja to robím trocha inak – oleju črpnem viac. Možno zo 3 lyžice. Nech si v ňom len cibuľka poriadne poškvrčí. Olej však v takom množstve nechcem.

Potom, čo je cibuľka opečená do zlatej farby, vyklopím ju na kovové sitko a olej nechám celkom odkvapkať. To odporúčam aj vám. Možno vám pripadne, že je to plytvanie olejom, ale verte, že je lepšie, ak si na ňom pochutí odpad, než by ste mali zbytočne nabrať tuk na bruchu.

Hmm…

Možno predsa len by bolo lepšie tú pečienku nejesť. Človek sa nemusí vystavovať zbytočnému ohrozeniu. A čo ak tá krava bola šialená? A prekĺzla veterinárom? Potom sú vnútornosti to najhoršie, čo si môžeme vybrať na jedenie.

Ale ten kúsok je taký pekný. Nech to para tlačí!

Krájame. Ak nemáte nôž poriadne ostrý, najskôr si ho nabrúste.

Hoďte na cibuľku.

Miešajte. Keď je pečienka opražená, môžete črpnúť trocha vody a zakryť pokrievkou.

Bude sa to trocha dusiť. Občas to odfoťte. Pardon, vlastne som chcel napísať pomiešajte.

Nakoniec hoďte do celej panvice trocha majoránky, asi tak jednu čajovú lyžičku.

Soľ. Tu sa pozastavím. Asi ma v diskusii ku článku ukrkáte, ale ja to nesolím. Pečienka mi chutí aj bez soli. Pri solení skúste začať od minima. Čím menej sodíka pojmete, tým viac si prospejete.

Je jasné, že poriadne posolená pečienka je oveľa lepšia, ale kto chudne, musí dávať pozor aj na solenie. Preto najskôr okoštujte neslaný kúsok. Ak je vám to príliš hnusné, frknite soli, ale naozaj len frknite.

Pečienka neobsahuje tak smrtiace množstvo energie, aby ste sa jej nemohli do sýta najesť. Ak si nedáte žiadnu prílohu, máte pred sebou veľkú porciu mäsa. A všetko ho môžete zjesť. Nakoniec však nezabudnite zjesť trebárs pol bielej reďkovky, alebo kus inej zeleniny, asi tak 100 gramov.

Na záver orientačné množstvo energie:

Zložka Energetická hodnota
Kravská pečienka 550 kJ na 100 gramov
Cibuľa 120 kJ na 100 gramov
Olivový olej z neho zostane v celom jedle asi 150 kJ
Spolu v asi 250 gramoch jedla 1 500 kJ

Výpočet zodpovedá príprave pol kila pečienky, veľká cibuľa a olej zliaty. Výsledok v panvici delený dvoma a jednu polovicu môžete zjesť napríklad na obed celú. Kto drží prísnejšiu redukčnú diétu, dá si trocha menšiu polovicu.

Páčil sa vám tento článok? Ohodnoťe ho, prosím.
Hodnotenie článku
KapustnicaKaporFrancúzske zemiaky

10× koment k článku Hovädzia pečeň na cibuľke

  1. mám za to že olivový olej neobsahuje klasický tuk preto pozor pri pražení a opekaní mení sa na mastné nenasýtené kyseliny ktoré sú kardiovaskulárne, čiže vytvárajú srdečný infarkt. olivový olej je jedným z mála za studena lisovaný olej ktorí by sa mal ak držíte diétu pravidelne konzumovať pretože napomáha chudnúť bez úbytku zdravej tukovej hmoty tak podstatnú pre život. Olivový olej by sa nemal vystavovať vysokým teplotám to je vyprážaním a pečením lebo sa tým pádom mení na ľudovo povedané jed. Tuky uskladnené v našom tele sa nevytvárajú z tukov zo stravy, ale z cukrov a nadbytkom požitej stravy ktoré sa potom menia na uskladnenú energiu v našom tele a to sú tuky. Tak chudnite ale z rozumom obmedzte jedlo tak aby nebol hlad a totálne obmedzte cukry inak to chudnutie bude trvať a trvať a nikdy neschudnete. Veľa šťastia pri zdravej diéte.

  2. telacia pecienka je tiez vyborna stoji viac ,ale sa oplati sem tam si ju pripravit… na masle poprazim do ruzova cibulu na miernom ohni, maslo nesmie mat tmavu farbu a miesto vody prilejem konak alebo vino Marsala az nakoniec jemne osolim…jeto fakt specialita plus zelezo

  3. Peter

    Olivovy olej znesie teploty az 210 C a pri miernom prazeni cibulky s pecenou a naslednom duseni na nerezovom hrnci s hrubym dnom dosiahnes teplotu okolo 100 C.Mam to zmerane.Olivovy olej obsahuje hlavne mononenasytene a ciastocne nasytene mastne kyseliny ktore su stabilne,malo polynenasytenych ktore nie su dobre.
    Pecen nie je ako automobilovy filter ze vsetka necistota zostane v nom.Pecen iba rozhoduje kde pojdu skodlive latky,takze pecen neobsahuje viac tazkych kovov ako ine casti masa.Treba dat prednost bio masu.Pecen obsahuje hodne purinov a cholesterol takze zjest len tak 50 g za den.Ale 50 g vam da vitamin B12 na 5 dni.

  4. to,. že pečeň obsahuje toxíny pretože je filtrom je mylné. Možno mi neuveríte, možno áno… ale práve preto, že je pečeň filtrom škodlivín je v nej veľmi veľa minerálov a vitamínov pomocou ktorých sa škodliviny dostávajú z tela von. Škodliviny NEOSTAVAJU v pečeni, odchádzajú z tela von…. ak by predsa škodlivé látky ostávali v pečeni, dlho by sme si my ani zvieratká nepožili…. takže pečienku môžete jesť úplne bez obáv, mýty o toxínoch sú len výplod sedliackeho rozumu, pretože to ľuďom príde logické…. ale nie je to pravda.

  5. No prave sa pripravuje pečienka v môjho domaceho chovu i ked to nie je moja delikatesa ale nasi ju maju radi všetkym prajem dobrú chut 🙂 🙂

  6. Dakujem za recept! A aby sme sa necitili vinni za konzum pecienky :-DDD : Pecienka raz za cas je velmi zdrava a priam az potrebna pre bezneho stredoeuropana, vzhladom na to, ze ziadna ina potravina (vraj ani tucne ryby) nedokaze celkom nahradit nedostatok vitaminu D. A preto tu vlastne som, hladala som recept :-). Nechcem brat len predpisane kvapky.

    Neradim sa spoliehat na „20 minut denne vonku“ pretoze ja som dlhodobo kazdy den aspon hodinu vonku a boli mi zistene neuveritelne nizke hodnoty vitaminu D (zial kvoli problemom, ktore som zrejme a dufam ze len z toho mala). V skutocnosti je platnych 20 minut bez opalovacieho kremu v plavkach v lete medzi 10-15 hodinou kvoli UV-B ziareniu. Takze hor sa jest pecienku :-D. Ale nepredavkovat sa tak vitaminom A (vazne;-)).

Napíšte komentár

Tento web prevádzkuje © Miro Veselý.
Kontakt: mv@mix.sk | miro-vesely.sk | facebook | google+ instagram | twitter